RSS

Friday, October 10, 2008

Selamat Hari Raya Idulfitri

Assalamualaikum wbt..

Segala puji dan syukur kita panjatkan kehadratNya yang masih lagi memberikan peluang untuk melalui sebulan Ramadhan dengan sebaiknya,melalui segala mehnah dan ujiannya.Dan kini kembalinya Ramadhan meninggalkan kita membawa bersama amalan dan harapan moga-moga pengabdian kita kepada Allah sepanjang kebersamaan dia bersama kita akan diterima olehNya. Itu yang kita harapkan dan itu yang sentiasa kita panjatkan dalam doa-doa kita. So bagaimana dengan raya sahabat-sahabat? meriah ke? seronok ke? gembira ke? atau masih ada lagi yang mengambil sikap golongan salafus saleh terdahulu yang amat menangisi pemergian Ramadhan. Apapun kesedihan kita dengan berlalunya Ramadhan tidak semestinya tidak boleh memberikan kita kegembiraan dengan menyambut kedatangan Syawal yang merupakan hadiah dari Allah untuk hambaNya yang penat melalui ujian. Cuma berpada-padalah dalam kita meraikannya.

1st sekali nk wish Happy Raya Day...Selamat Hari Raya Idulfitri 1429H..Rasanya masih belum terlambat..Harini baru raya yang ke10..masih diperingkat awalan org kata...Kat cni aku nak mintak maaf bbyk la kalu ade terkasar bahasa tersilap bicara, terguris perasaan, termakan dan terminum secara sengaja atau tak sengaja harap dimaafkan sesama insan..Manusia ni tak pernah silap..Dgn Allah kita berdosa apatah lagi sesama manusia..lagilah byk silapnya..Di bulan baik hari baik, marilah sama2 kita memanjatkan syukur dan keredhaan kepada Allah S.W.T yg telah memberikan kite umur yg panjang untuk dipertemukan dengan hari yang mulia ni..

Ermm...rasenyer da lama aku tk mengupdatekan blog aku nih..Kekdng tu malas sgt nk bukak..Xde idea..Klu da idea mencurah2 plk..hihihi..Kat cni aku nk cite pasala raya la kot..Raya tahun nih agak meriah sedikit sbb 2org akak aku yg da kawen beraya kt kg..Sorang jer beraya di N9..dah turn kt sane kn nk wat cmner..begitulah kehidupn org berkahwen nih..Kene ade turn nyer..baru la adil n saksama..cewah..tp aku paling terkilan la sbb abg aku tak lik raya..sodih mak ayah..kata nk lik tetibe tak dpt cuti lak..Raya haji la plk balik..lagi 2 bulan la..

Sebelum raya tuh aku p gak la umah wan aku..ingt nk swuh beraya sama..Tp wan aku xnk plk..katanyer anak sedare dier nk dtg umah..Pas raya la jemput wan rasanya..Umah aku nih klu raya, lemang tak lepas..musti kene ade..Klu tk macam tak raya plk..Akak aku wat ketupat..Beshnye makn ketupat..Waktu bakar lemang tuh rmai gak la penolongnyer..Ank sedare aku la..sume menunjukkn sikap yg rajin2 belaka..hihi..nk wuit raya la tuh.. =p

Pagi raya tuh cm biasa sumenyer cibuk..ade yg mangun lambat la..ishk3...Sblm p masjid bersalaman ngn mak ayah tercinta dan sume adik beradik..Terharunyer la...
pastuh terus ciap2 p masjid..Aku tak p surau kt kg..Tp aku p masjid kat rumah lama aku..Sebab ayahku ade taggungjwb kt sane sbg seorg bilal..So faham2 la..Kitaorg p ngn 2 kete..Syahdunya la takbir hari raya tahun ini..Terasa keinsfasan menyelinap dalam jiwa nih..Banyak dosaku pada Mu Ya Allah..

"Ya Allah Ya Tuhanku Engkau ampunkan segala dosaku Ya Allah, dosa ibubapaku yang melahirkan diriku, keluargaku, saudara maraku, guruku, rakan2 ku serta muslimin dan muslimat samada yang hidup atau pn yg telah meninggal dunia...Engkau berikankah kami cahaya petunjukMu agar kami sentiasa berada dlm hidayahMU..AMIN.."

Semoga syawal tahun ini memberi keinsfan kepada diriku serta insan yang lain...
Pas solat raya, trus berziarah di rumah sedara mara kt ctu..lamanya la tak berjumpa..Betul la hari raya nih dapat mnegeratkan hubungan sesama insan..Yang jauh didekatkan. Yg dekat dirapatkan..Pengikat silaturahim adalah yg terbaik dikala manusia saling bertelingkahan..

Raya pertama tuh 7 buah rumah kami beraya...Letih jugakla..Tp seronok sgt..sbb dapat mkn..hihi.Setiap rumah yg aku pergi aku akan mkn mknn berat..Kenyangnyer la..rezeki dari Allah kepada hambanya melimpah ruah pada 1 syawal..Tp xleh lak kite lupe kpd ank yatim, org2 miskin yg memerlukan bantuan dari kita..Sebab tu Allah jadikan org kaya dan org miskin..Sbg org kaya, mereka patut bersyukur kerana diberikan kekayaan dan dgn harta tersebut dapat memberikan pulangan yag berharga untuk dibawa ke akhirat nanti..Pahala berganda kalu kekayaan tersebut disumbgkn kepada mereka yg memerlukan..Dan sbg org miskin pula jgn pula meminta..Usaha adalah tangga yg terbaik untuk mencapai kejayaan..Dan kalu mereka mendapat bantuan, bersyukurlah dgn kurniaanNya..Rahmat Allah sentiasa bersama kita jika kita sntiasa mengikut perintahNya dan menjauhi laranganNya..InsyaAllah...

Wah3..raya pertma tuh kiteorg tk sempat nk bergambo 1 family..Masing2 cibuk jer..Xperla..mngkn laen kali..Raya kedua dok rumah jer..Tggula org dtg berya..Tp tk ramai.Nk pegi beraya tp tak tau nk beraya ktner..Sodihnyer la..Raya ke3 adalah raya yg menyedihkan..Pagi tu ayah dpt call dari jngka..Dadaku da berdebar2 waktuh tuh..
Ayah ckp Pak Ndak aku meninggl dunia.."Innalillaahi wainna ilaihiraajiun"..Pak Ndak aku meninggal pada 3 syawal 1429 pada hari Jumaat..Pagi tu jugak kami berziarah ker rumahnya..Sampai2 org da ramai berziarah..Smpt jugaklah aku menyedekahkan bacaan Yassin kepada arwah pakcik ku.."Semoga pakcik ditempatkan dikalangan org yang beriman..AMIN.."..Aku nih xderla baik sgt dgn arwah pakcik. Tp yg aku tahu arwah sgt rajin menolong org..

Kat cni aku nk share ckit pasal bab2 kematian nih..Kita klu mendgr apa musibah hndaklah mngucapkn perkataan "Innalillaahi wainna ilaihiraajiun"..Bkn untuk kematian sahaja malah yg apa2 musibah..Dalam hadis meriwayatkan.."Sesungguhnya suatu malam, lampu di rumah Nabi SAW padam. Beliau mengucapkan: "Inna lillahi wa inna ilahiraajiun." Kemudian ada orang yang bertanya: "Apakah yang demikian ini satu musibah ya Rasulullah?" Beliau bersabda: "Setiap apa saja yang menyusahkan adalah musibah."..Sikap Rasulullah SAW tersebut merupakan satu adab yang amat tinggi. Ucapan tersebut adalah sebaik-baik ucapan ketika kita menerima musibah dari yang terkecil hingga yang terberat..Dengan ucapan tersebut kite dapat mengingati kematian..Ujar Nabi: "Perbanyaklah mengingat kematian. Seorang hamba yang banyak mengingat mati maka Allah akan menghidupkan hatinya dan diringankan baginya akan sakitnya kematian." Karena itu Rasul SAW menganjurkan agar kita sering ziarah kubur..Klu nk diceritakan bab nih banyk kesilapn yg umat islam skrg lakukan..Mngkn Diruang laen kita akan berdiscus pasal tajuk ni..

Ermm..hari raya seterusnyer seperti biasa..Aku pon mmg dok rumah ajer..dah raya ker 6..cuti da abes la..Kene balik bndar..Tak seronoknyerla..Nk tingglkan kg halaman..Rasa nyer baru jer balik kg...Tp takperla da tnggungjwab kite kt sane..Nk abiskan prktikl..Cite pasal prktikl..Keje tk ciap lagi..Cmner nih..hihi..
Kami blik ngn 2 kete..Mak ayah nantikan kepulangan kami seterusnya...
Kitaorg mmg saje amik cuti lebih sehari sbb nk elakkn jem..Kt PLUS tuh ok jer..Sampai kt lebuhraya mahameru, ceh jem giler..Dgr radio, rupenyer ada lori terbalik..Wah 2 jam atas jalan raya dgn tk wat per2..bazir masanyer la..Sampai ptrjaya dlm kol 11.Antar adik ditambah sesat n makn..tu yg lambat..tp alhmdulillah..Selamat sampai..

Esoknyer kije la..wah kt cni org ngh mkn kuih raya..Tgk jerla..Aku pose harinih ..InsyaAllah..Kuih dieorg mkn nih baki dari jamuan hari raya rabu harituh..Meriah gak..Ada cabutan bertuah..Wah2 akulah bertuah harituh..Dapat bantal Mickey mouse..hihi..Sume jeles..Dieorg ciap kasi hadiah kt aku..Yerlah ku kn da nk abes kt cni..Ciap kasi ucapan lagi..Tetibe jer panggil..Xsedia per pon..Ucap jer la ape yg patut..Sedih plk nk tingglkn tmpt nih..Ceh poyos jer..

Rasanyer da pnjg nih..Saje ngabiskan masa..Wlaupun kije tk ciap lagi..Hahaha..
klah..bertemu kembali kite yer..DAAA..













0 comments:

"seindahiasan". Powered by Blogger.