RSS

Thursday, September 11, 2008

Tilawah


Assalamualaikum..

Dah lama rasanya tak mencoretkan kata2 kat blog nih..Sehari sebelum puasa last aku menulis..
Bulan ramadhan beramal ibadah lebih baik dari mengutamakan yang lain...Kelmarin dan semalam diadakan pertandingan tilawah Jabatan Perangkaan Malaysia..Meriah jugakla..Aku amik port jadi usher..Mula2 tu malu gak la kan..Nk kene mengiring peserta dan penonton..
Tp da jadi tanggungjawab kita..Orang amanahkan kita, so kita kene buat yang terbaik..Sama jugak dengan kerja yng dipertnggung kn ke atas kite..Pada mulanya keja ini adalah Fardhu Kifayah..Tp setelah kite diberi tugasan dan kita telah aku janji, ia akan menjadi Fardhu Ain. Wajib ke atas kita melakukannya sehingga siap...Ermmm..balik pada tilawah tadi..bahagian aku ade sorang masuk..Siap dapt tmpt k3 lagi..Alhmdulillah rezeki bulan Ramadhan..Pada mulanya nk jugak la join tilawah nih..bkn selalu. tp difikirkan kita nih banyak lagi kelemahan dalam pembacaan al-quran. Mungkin ade lagi yang selayaknya. Baca al-Quran nih bukan main2..
Klu silap bace, maksudnya lain dan boleh mngubah ayat tersebut..Satu lagi dalam bab tajwid..Yg tuh utamanya..Tajwid mmg penting dlm pembacaan ayat2 al-Quran..Klu nk dikutkn zaman sekarang nih, kebanyakkan org membaca sekadar nk habis cepat..Abes dilanggar nyer tajwid2 tersebut..Aku pon ade kalanye buat camtuh jugak..Tp kadang2 tu ade yg mengingatkan..So kite kene prihatin bab2 cmnih..Supaya satu hari nanti kita dpt mmbaca dgn lebih baik lagi..

0 comments:

"seindahiasan". Powered by Blogger.