RSS

Sunday, May 9, 2010

Mengundi..


Baru sekejap tadi menonton Mentor kt TV3..nmpaknyer pencarian artis di bumi bertuah ini makin menjadi-jadi. Mcm cendawan tumbuh selepas hujan.Ade jer rancangn2 realiti baru tersiar kt TV nih.pastu satu, satu tumbuh..ishk3 apa pendapat korang mengenai hal ini..?adakah ianya baik atau pun tidak..susah la nk jawab..satu lagi bab2 mengundi nih. ramai betoila yg mengundi. sbb tuh rancangn cmnih menjadi2..adanye pengundi seperti ini la semakin ramai artis kt negara ni. Aku ni nk komen pon xder la pndai sgt..nk kate kongsi pendapat kt blog nih jer.

Firman Allah swt dalam surah al-Maidah ayat : 2

وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان واتقوا الله إن الله شديد العقاب

“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.”


Ayat di atas jelas memberitahu kita bahawa , mengundi calon yang menjadi penyumbang kepada perbuatan maksiat adalah dikatakan sebagai menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran kepada Allah swt.Ini kerana program tersebut jelas telah menyimpang daripada landasan yang dibenarkan syarak.Sungguhpun perkara nyanyian adalah perkara yang diperselisihkan hukumnya dikalangan Ulama, namun kaedah dan cara program tersebut dikendalikan adalah sebab utama yang menyumbang kepada hukum haramnya program tersebut.Setiap perbuatan atau perlakuan yang menyumbang kepada perluasan dan penyebaran perkara-perkara yang ditegah dalam agama , maka hukum melakukannya juga adalah dilarang sama sekali..(dipetik dari disini)

tapi kalu mengundi untuk memilih calon bertanding untuk menjadikan ketua, lain pula. nnt aku kongsi kt entri yg akan dtg ok. Mata pon dah ngntuk nih. bateri laptop pon dah makin kong. maknanyer dier suruh aku berhenti menaip.hihi..oklah..jumpe di lain mase..

0 comments:

"seindahiasan". Powered by Blogger.