RSS

Friday, August 14, 2009

Novel...



erm..2mggu lps aku da tamatkan lagi satu novel islamik..Iaitu: Novel Rona-rona Cinta Damascus.Novel ni secara am nyer dier adalah novel Islamik.. kandungannya boleh la..sbb novel tuh mementingkan islam...so ia dikire novel islamik..pertemuan dan percintaan dia berlandaskan hukum islam yang boleh kita jadikan sebagai pedoman.sbb tuh skrg nih aku lebih suke membaca novel cmnih..sbb sedikit sebnyak penulis novel tersebut memberi input yang berguna pada kita..tak mustahil kita boleh berubah disebabkan novel.yang penting ia kena ikhlas datang dari hati barulah perubahan tersebut lebih beerti buat kite.

meh aku ceritakan serba sedikit pasal novel nih..Seorng wanita yang dilahirkan dari keluarga yang agak senang.Wanita tersebut diberi nama Manal Husna. Die seorng yang yang mempunyai nilai islamik yang tinggi. tetapi bapanya kurang ilmu keagmaan. Manal Husna sanggup berhijrah ke kota Damscus untuk meneruskan perjuangannyer dalam menyebarkan dakwah serta melengkapkan diri dengan ilmu islam yang lebih mendalam. Dan pada waktu tersebut dier mengenali seorg ustaz yang baik budi perkerti dan agamanya.Tetapi untuk dijadikan alasan seorng kwannya berhasad dengki kepada Manal Husna kerana Manal Husna mempunyai paras rupa yang agak menawan. Kawan nyer mengatakan bahawa ustaz tersebut telah mempunyai calon isteri..Harapan Manal Husna untk mengenali ustaz tersebut terpaksa dipendamkan. Tetapi pada masa yg sama Manal Husna telah menerima lamaran daripada ustaz yang lain.Manal Husna sehabis upaya mengenal lelaki yg bakal mnjadi suaminya.Ttp harapannya hancur kerana ustaz tersebut bukan seorng ustaz yang baik dari agamanya.Malah Manal Husna terpaksa menolak kmbali lamaran terbut..Penghujung cerita adalah..Manal Husna berkahwin dengan Ustaz impiannya walaupun banyak halangan yang dtg.....SEKIAN..

Conclusion: Allah sudah tetapkan jodoh kita semua.Cuma masa jer yang akan menetukan bila kita akan berjumpe dengan jodoh kita tersebut...Kalau hendak memilih jodoh ikut kata hati dan sentiasa ingt yang Allah sentiasa bersma kite. Lakukan solat sunat istikarah jika masih dalam keraguan.. InsyaAllah Allah memberi petunjuk kepada kita.



Sebenrnya banyak lagi part2 yang menarik dalam novel tersebut..kalau aku ceritakn kt cni..menjela-jela plak..Aku syorkan korang beli jer novel nih..Sbb novel ini banyak nasihat yg terkandung di dalamnya..Tapi kalu yang dekat2 dgn aku, boleh pinjam jer..aku mmg suke kongsi novel dengan kawan2..

Sekarang nih aku tgh baca novel "Syahadat Cinta"..Nanti dah abes bace aku leh kongsi dengan korang plak..

2 comments:

Encik Tofik said...

kongsi lepas tu buat harte sendiri yea..
hehehe...
kalau tye balik die pon tak ingat ye ke beliau ade pinjam novel..

sarah idris said...

melampau la wat harta sendiri..
kalu kite bli dgn batu leh ar wat harta sndiri..hihi..

"seindahiasan". Powered by Blogger.